معرفی برخی هیبریدهای تجاری حاصل از مرغان تخمگذار لگهورن

نژاد مرغ تخمگذار

گروه علمی شرکت بهین رشد ساز آرین

 یکی از معروفترین نژاد های دسته مدیترانه ای می باشد که اصل آن از کشور ایتالیا بوده، دارای جثه و بدنی کشیده، پشت نسبتا طویل، سینه تنگ و ساق پای کشیده می باشد. رنگ پوست، منقار، ساق پا و پنجه در این سویه زرد رنگ است. تخم مرغ نسبتا درشت و سفید رنگ دارد. 13 جور مختلف از این سویه استاندارد شده، که جور سفید و خرمایی آن بیشتر مورد توجه قرار گرفته و در نقاط سردسیر بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. امروزه از تلاقی واریته های مختلف این نژاد، مرغ های تخم گذار تجاری بدست می آید. این سویه را می توان به دو دسته یکی با تاج ساده و دیگری با تاج گلسرخی تقسیم کرد. گروه درارای تاج ساده شامل جورهای لگهورن سفید، قهوه ای روشن، قهوه ای تیره، نخودی، نقره ای، قرمز و قرمز دم سیاه می شود. و گروه تاج گلسرخی شامل جورهای سفید قهوه ای و نخودی می باشد. لگهورن از نظر تخم گذاری بهترین نژاد دنیا محسوب می شود. برای درک این مطلب در چندسال پیش در دانشگاه کرنل امریکا در روی دو دسته مرغ لگهورن و مرغ سویه جنگلی در شرایط مساوی محیطی وتغذیه ای ازمایش ومقایسه انجام گرفت . نتایج حاصله نشان داد که تعداد تخم مرغ سالیانه در نژاد مرغ جنگلی 62.5 عدد و در لگهورن 281 عدد بوده است .همچنین تلاقی در این نژاد بیشتر به روش پرورش خویشاوندی انجام میگردد. امروزه هیبرید های تجاری متعددی در دنیا مطرح هستند که همگی از منشا لگهورن می باشند. که مشهورترین آن ها عباتند از: های لاین، شیور، بابکوک، ال اس ال و بونز و نیک چیک که هر یک از هیبریدهای سفید، قهوه ای یا سیاه می باشند.

 طول دوره پروش این مرغ ها 20 تا 22 هفتگی می باشد. پس از آن دوره تولید مرغ های حاصله شروع می شود. پس از گذشت 12 تا 13 ماه در صورت اقتصادی بودن این مرغ ها را تولک یا پر ریزی اجباری می برند و در صورت نبود بازار مناسب گله حذف می شود. دوره از 1 تا 90 روزگی به نیمچه های مرغ تخم گذار پولت گفته می شود که بعد از 90 روزگی به سالن های تخم گذاری انتقال داده می شوند. روز به روز دگرگونی ها و ایده های جدید باعث تغییراتی در این صنعت بخصوص در ده های اخیر شده است. مثلا در گذشته بر این باور بودند که باید زمان بلوغ جنسی پولت ها را به عقب انداخت تا پیشرفتی در اندازه تخم مرغ حاصل می شود. با اصلاح نژاد و برنامه پرورش جدید پولت ها نسبت به دهه های قبل دو هفته زودتر به 50 درصد تولید می رسند. و همچنین 2 تا 3 هفته زودتر به پیک تولید می رسند و تا سن 72 هفتگی حدود 10 تخم مرغ بیشتر تولید خواهند کرد. در سال های اخیر کارشناسان اصلاح نژاد نه تنها روی صفت تعداد تخم مرغ کار کرده اند بلکه روی اندازه ی آن نیز کار کردند و باعث شدند که در برابر هر واحد تولید تخم مرغ دان کمتری مصرف کنند. امروزه مشخص شده که عوامل متعددی در میزان رشد و نمو نیمچه ها تاثیر دارند. عوامل محیطی مانند آب، هوا، نور، تراکم پرندگان و دمای سالن و وضعیت بهداشتی که بر رشد نیمچه های تخم گذار تاثیر گذار باشند.

 

کاربرد روش های صحیح پرورش، اثر معنی داری بر وزن پولت ها دارد و همچنین تغذیه در رشد پولت ها تاثیر گذار است.

شرکت “های لاین” پیش از انقلاب فعالیتش را توسط شرکت مرغک در ایران گسترش داده است. شرکت مرغک دارای هم مرغ اجداد و هم مرغ مادر تخم گذار “های لاین W-36” می باشد. سویه بونزازسال 78 به بعد به ایران آورده شده و فقط مرغ مادر آن توسط شرکت سیمرغ پرورش داده می شود. در حال حاضر در ایران سویه های لاین دارای بیشترین سهم از نظر تولید جوجه یکروزه آن هم با واریته W-36 را دارا می باشد و بعد از آن شرکت طیور برکت با سویه ال اس ال شرکت سیمرغ با سویه بونز قرار گرفته اند. لازم به ذکر است بر اساس تجربه نشان داده که مرغداران به پرورش سویه های لاین علاقه بیشتری دارند.

 

 

اولین دیدگاه را بنویسید

مطالب مرتبط